32 kematian hari raya pertama, kedua

KENDERAAN sesak (kanan) dari arah Selatan ke Kuala Lumpur berikutan orang ramai pulang dari kampung halaman masing-masing ke ibu kota. Gambar dirakam pada jam 6.45 petang, semalam. - Foto Sairien Nafis

KUALA LUMPUR: Sebanyak 32 lagi kematian dicatatkan di seluruh negara pada hari raya pertama dan kedua, menjadikan keseluruhannya 166 orang maut di jalan raya dalam tempoh sembilan hari Ops Sikap ke-24 dilancarkan sempena Aidilfitri. 

Paling menyedihkan, daripada 15 kematian dilaporkan pada hari raya pertama, semuanya membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal, menjadikan 23 penunggang dan pembonceng terbunuh dalam tempoh dua hari lalu.
Malah, daripada 166 kematian sejak sembilan hari lalu, 104 adalah penunggang dan pembonceng motosikal.
Keseluruhannya, 2,016 kemalangan dilaporkan pada hari raya pertama dan kedua, dengan yang tertinggi dicatatkan di Jalan Persekutuan membabitkan 720 kes, diikuti Jalan Bandaran (609), Jalan Negeri (388), lebuh raya (180) dan lain-lain jalan (119). 

Dalam tempoh sama, 9,132 saman trafik dikeluarkan bagi pelbagai jenis kesalahan lalu lalu lintas. 

Kelmarin, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan rasa sedih dengan peningkatan jumlah kematian dan kemalangan jalan raya setiap kali sambutan perayaan terutama di jalan negeri dan jalan bandaran walaupun pelbagai kempen keselamatan dijalankan. 

“Kerajaan serius dalam usaha menjalankan kempen keselamatan jalan raya sejak dulu lagi, termasuk menubuhkan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR). Menjadi kebimbangan apabila kes kemalangan jalan raya semakin meningkat, paling banyak membabitkan motosikal,” katanya kepada pemberita pada majlis Rumah Terbukanya di Kompleks Seri Pekembar, Pagoh. 

Sumber : Berita harian

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
back to top